Home / Uncategorized / Teleslynger på Vilhelmsborg Festspil

Teleslynger på Vilhelmsborg Festspil

Teleslynge ved Vilhelmsborg Festspil

Lige adgang for gæster med høretab til Vilhelmsborg Festspil

Det glæder os meget at kunne gøre opmærksom på, at der er adgang til brug af teleslynge ved Vilhelmsborg Festspil. Arrangørerne har fået en samarbejdsaftale med Sicom, der har sørget for, at der er opstillet en teleslynge, så man kan koble sig direkte på lyden, hvis man har telespole i sit høreapparat.

I en pressemeddelelse står der bl.a.:

Et af de handicaps, som kan give besvær, når man spiller under åben himmel, og som tilmed er svært at se, er høretab. Det anslås at ca. hver 6. dansker har et høretab og har man problemer med hørelsen, er det ikke nok at skrue op for lyden. Ofte er det nuancerne og evnen til at skelne lyde, der forsvinder først. Tilsætter man muligheden for støj, noget som er meget aktuelt ved udendørs forestillinger, bliver det kun sværere at høre skuespillerne og højttalere er ikke til stor hjælp. Dette er man klar over i ledelsen på Vilhelmsborg Festspil. Derfor har man gennem mere end 10 år samarbejdet med Sicom A/S om at sørge for etablering af en teleslynge, så gæster med høretab kan få fuld valuta for pengene og opleve det årlige festspil på lige fod med alle andre gæster. Formand for Vilhelmsborg Festspil, Lisbeth Lautrup Knudsen udtaler: ” Hvis ikke vores publikummer med høretab får adgang til en teleslynge, kan det være utrolig svært at skelne, især i sang og musik – og det er der jo rigtig meget af i vores forestilling. Og når man er udendørs, er det ekstra udfordrende. Lyden forsvinder ud i den blå luft, der kan komme et fly henover eller noget andet, der forstyrrer. Så vi har stor glæde af at vide, at publikummer med høretab har adgang til en teleslynge.”