Home / Om os / Nyt fra Aarhus Lokalafdeling

Om Høreforeningen Aarhus Lokalafdeling, Nyt fra

Hvad sker der i Aarhus Lokalafdeling

Aarhus den 3. februar 2020

Vi afviklede årsmøde i lokalafdelingen lørdag den 1. februar. Referatet kan du læse her på hjemmesiden. Efter årsmødet havde vi en meget givende debat med de indkaldte gæster. Hovedtemaet var de lange ventetider, som særligt i Aarhus stadig er helt umulige.

Birgit Marie Christensen fra Regionsrådet sidder i sundhedsudvalget og havde et godt indblik i de økonomiske forhold omkring høreomsorgen. Også Annette Roed var via udvalgsarbejde godt inde i høreomsorgen, så det blev til en god debat med både medlemmerne og Claus Storgaard, der er klinikleder på Audiologisk Klinik. Han kunne fortælle detaljeret om det arbejde, der løbende pågår for at bringe ventetiderne ned.

Man har stadig store problemer med at få afviklet ventelisterne, “Pukkelafvikling”, men man er dog kommet så langt, at alle nu har fået en tid i systemet, selvom det er meget langsigtet. Sygdom hos personalet udløser altid store problemer, da man ikke har ledige tider at tildele.  Der mangler kvalificeret arbejdskraft, og da uddannelse koster ekstra, er det vanskeligt for Audiologisk Klinik selv at uddanne fx audiologiassistenter, især da man ikke kan forvente, at de bliver i jobbet efter endt uddannelse.

Høreforeningen har i to omgange haft foretræde for Regionsrådet, og Birgit Marie Christensen kunne sige, at det gør en forskel, når problemerne bliver fremstillet direkte. Claus Storgaard fremhæver, at man  ved præcist, hvor mange patienter der er om 4 år, så det burde være muligt at afsætte midler til uddannelse og arbejde med langsigtet planlægning. Som et meget konkret resultat af debatten blev Claus Storgaard inviteret til møde med Sundhedsudvalget, så han kan fremlægge sine erfaringer og synspunkter.

Det siger vist sig selv, at vi i Høreforeningen Aarhus Lokalafdeling er meget glade for at opleve, hvordan det kan gøre en forskel, at vi arbejder politisk. Husk at jo flere medlemmer vi har, des mere vægter vores holdninger!

NB:

Husk at du altid gerne må deltage i arrangementer fra andre lokalafdelinger, som du kan finde i oversigten på  www.hoereforeningen.dk, og vi tager gerne imod gæster fra andre lokalafdelinger.

Du er som medlem altid velkommen til at kontakte os på mail eller telefon, hvis du har spørgsmål om hørelse. Vi er ikke fagpersoner, men har en bred vifte af erfaringer og kendskab til høreproblemer, så vi måske kan sende dig videre til de rette instanser.

Du kan altid skrive til lokalafdelingen på aarhus@hoereforeningen.dk

Lisbeth Leicht Thomsen, sekretær

pdf-ikon